En obeskrivlig magi

Att skriva och publicera i digitala medier

Som många andra gånger sätter jag mig med datorn i knät och funderar över vad jag ska skriva om i blogginlägget, har ingen aning, ingen utgångspunkt. Jag får låta det första komma till mig, det första jag kan tänka på kring det aktuella ämnet. Som idag är transmedialitet. För mig är transmedialitet, transmedial produktion eller transmedial media ett helt nytt begrepp för mig. Men efter veckans föreläsningar och workshops tänker jag mig att transmedia delvis handlar om att bygga vidare på berättelser och skapa världar kring historien. Att ta berättelsen till verklighet och sudda ut gränserna mellan fiktion och verklighet. Låta karaktärer och fiktiva personer bli verkliga.

Jag vet inte varför, men någonstans tilltalar filmen Frozen mig i det transmediala perspektivet. Filmen som kallats ”bästa Disney-filmen någonsin” har gjort succé bland både barn och vuxna. Även jag kan säga att den är en av mina favoriter i Disney-kategorin. Det är något magiskt med filmen och musiken som gör att jag kan drömma mig bort till Arendal. När skolarbetet tynger en, då kan jag sätta igång soundtracket på Spotify för att göra pluggstunden mer lättsam. Jag kan ju inte heller förneka att jag lyssnar på ”Do You Want To Build A Snowman?” just nu i stunden som denna mening skrivs…

Jag skyller på min inre teaterapa och min uppväxt med Disney-VHS. För det är något magisk med Disney och dess värld, en drömvärld som egentligen inte finns.

Men ändå, så finns Frozen och andra Disneyfilmer i vår verkliga värld på något underligt sätt. Frozen har även tagit sig andra marknaderän filmindustrin. Hur många gånger har jag inte sett små flickor bära leggings med Olaf på eller varit iklädda prinsessklänningar i Elsa-formatet? Ryggsäckar, böcker, presentpapper, spel… You name it. Kolla bara på H&Ms webbshop för flickor.

Vår värld är över-printad av Frozenkaraktärerna och historien lever vidare. Tänk vad en film kan göra, tänk vad en film kan påverka vår omvärld, en tecknad film. För trots att filmen hade premiär för snart tre år sedan i USA, finns magin kvar runt omkring oss.

 

2 reaktioner på ”En obeskrivlig magi

  1. Tycker du ger en bra förklaring kring transmedialitet, kände som du först ”clueless” vad jag skulle skriva om ämnet. Helt galet hur Frozen har slagit igenom över hela världen, känner att vartenda barn (och många vuxna) har Frozen som sin favoritberättelse numera. Därför har det skapats oändliga former av Frozen.

    Jag själv fastnade inte så mycket för filmen, och är därmed en outsider. Märker att jag verkligen inte har bra koll när du skrev Arendal, då det är kopplat till mitt sommarjobb jag har på Volvo ute i kontorsområdet Arendal i Göteborg. Kanske får slå på Frozen nu när snön lagt sig?

    Gilla

  2. Jag fastnade direkt för meningen ”Låta karaktärer och fiktiva personer bli verkliga”. Det är detta som gör film och serier så spännande, för på samma gång som det är en sorts verklighetsflykt vill vi även föreställa oss att dessa karaktärer och världar kan finnas i verkligheten! Jag lyckades själv inte se klart Frozen, stängde av efter en halvtimme för jag….tyckte att dom sjöng för mycket 😉 Men jag har förstått att den filmen är den första i Disney-historien som inte resulterar i lycklig (heterosexuell) kärlek utan som främst fokuserar på relationen mellan två systrar! Och just därför är jag glad att det blivit sån stor hype kring den. Barn som växer upp idag måste ha andra personer och relationer att se upp till än just två personer i en kärleksrelation tror jag! Tack för ett bra inlägg!

    Gilla

Lämna en kommentar