I en annan skriv-form

Att skriva och publicera i digitala medier

Min tanke med att läsa denna kurs från början var att bli bättre på att skriva. Att få nya perspektiv och kände att skriva är något jag vill bli mer bekväm i. För att skriva kan kännas svårt och att planera sitt skrivande är något jag ansåg var ännu svårare.

Det kändes skönt att få hoppa ur bubblan av akademiskt skrivande, att få prova något nytt. För det har vi studenter definitivt fått slippa denna termin. Så skönt. Nu har jag fått bekanta mig med indrag igen (senaste gången var på svensklektionerna i högstadiet…), fått måla med ord och vara mer personlig i text. Och det har till och med fått vara okej. Och att börja skriva en mening med ordet ”och” har också fått vara okej. Om, det är ett medvetet val så att säga.

Det har funnits många skrivregler man som student ständigt fått anpassa sig efter. Skrivregler som varit ett måste för den akademiska uppsatsen, för annars är den inte akademisk. Men nu, några månader senare, är jag i en annan skriv-form, en mer flexibel sådan. Jag känner mig mer bekväm i att få skriva på olika sätt. Jag uppskattar att få vara mer kreativ och stilistisk i mina ord. Jag uppskattar att vi fått utmana oss själva i essäskrivande och novellskrivande. Jag uppskattar att vi fått lära oss små knep för att snygga till våra texter medvetet.

Jag kan utan tvekan säga, att efter denna kurs – har jag blivit mer bekväm i mitt skrivande.

 

 

 

2 reaktioner på ”I en annan skriv-form

  1. Jag håller verkligen med om att det har varit skönt att slippa det akademiska skrivandet denna termin. Jag känner definitivt att kursen har hjälpt mig att bli bekvämare med att skriva olika typer av texter, precis som du beskriver. Vi har fått göra många olika typer av uppgifter, vilket jag har tyckt varit väldigt givande. Jag uppskattar också alla skrivregler som vi har lära oss och jag är övertygad om att vi kommer ha nytta av de i framtiden. Kul att vi båda har funnit denna kursen så givande! ☺

    Gilla

  2. Jag håller med om att det är skönt att få skriva lite friare, att bli medveten och därför kunna leka mer med orden. Och som du skriver bli mer flexibel i sin ton. Man har fått mycket nya ingångar i den här kursen tycker jag!

    Jag tycker att du har en luftig och personlig ton och snygg layout på texten som gör den tilltalande!
    Tack för läsningen!

    Gilla

Lämna en kommentar