En självklarhet

Att skriva och publicera i digitala medier

För mig har det alltid varit viktigt att sätta mål för mig själv. Mål för dagen, för veckan och sätta mål i livet. För målet blir som en riktlinje för allt annat, för vägen fram till målet. Det känns alltid skönt att veta vad som ska strävas mot, det är en trygghet i sig. Mål sätter struktur och skapar planering, jag gillar det. Kanske för att jag alltid varit idrottare, alltid haft ett konkret mål inom gymnastiken, både långsiktigt och kortsiktiga. För varför ska jag annars spendera så mycket tid på gympan om jag inte har något vettigt mål med det?

Att sätta mål känns självklart i min värld helt enkelt. Därför blir jag så förvånad att det finns så många företag i sociala medier som inte riktigt verkar veta vad de gör där… Som om de införskaffade sig en Facebook-sida, bara för att alla andra har det. Det finns de företag som införskaffar sig 5-6 olika kanaler, för att det är positivt att finnas på många ställen. Men ändå stor kontona tomma i längre perioder, ibland dyker det upp en tweet eller en bild. Det saknas en röd tråd och det är tydligt för oss utanför, publiken som ska följa företaget. Publiken försvinner och ridån går ner på kanalen.

Målet är så himla viktigt. Varför ska ni använda kanalen, om ni inte har ett syfte med det? Det låter helt banalt i mina öron. Att syssla med något utan att ha ett bakomliggande mål.

”Sociala medier är en fluga” skriver Jenny Forsberg i sin bok ”Blogga, tvittra och fejsbucka”. Jag håller verkligen med. Samtidigt förväntar vi oss att företagen ska finnas där. För att vi lever i en social och digital bubbla, för att det är så vi kommunicerar idag. Vilken stress för företagen. De måste faktiskt finnas där. För vi vill det, trots att de varken har tid eller resurser. Inte konstigt att det blir som det blir.

Men ändå, att undvika sociala medier är nog inte heller en lösning. För vi – publiken – kommer hänga där ett tag till. Så företagen – fram med blocken och börja spåna om ni vill vi fånga upp oss. För som Forsberg resonerar…

”Företeelsen är definitivt här för att stanna”. 

social-media-trends

Bild från: The Social Media Monthly (2016)

 

 

En reaktion på ”En självklarhet

  1. Min spontana tanke när jag läser ditt inlägg är att jag känner att ”åh vad jag också vill bli sådär strukturerad och ha mål i allt”. Jag har nog större mål med livet men är desto sämre på att ha små delmål i det mesta här i livet, vilket är som du säger: väldigt viktigt! Kanske inspirerade du mig nu till att sätta upp lite delmål som berör annat än det stora i livet. Tycker det du tar upp med vikten för företagen att sköta sina sociala medier och ha mål i det dem gör. Det är verkligen som du säger; det är så otroligt viktigt både för oss, publiken, men lika mycket för företaget själv. Det handlar ju om det seriösa intrycket som man borde vilja förmedla i sitt företag. Sjukt intressant avslutning också! Vilket givande blogginlägg för mig att läsa, snyggt!!

    Gilla

Lämna en kommentar